![]() |
Çanakkale Köprüsü |
İyi planlandığında altyapı yatırımları, özel sektör
faaliyetlerini canlandırmak ve ekonomik büyümeyi desteklemek, suretiyle kendi
kendini öder. Fakat kötü yapılırsa, kamu altyapı harcamaları yolsuzluklara ve
israflara yol açabilir. Bunun faturasını da vergi mükellefleri öder. Altyapı
yatırımlarının düzgün bir şekilde yürütülmesi sadece finansman ihtiyacının
karşılanmasından ibaret değildir; Aynı zamanda doğru bir projenin seçimi,
tasarımı ve uygulanması sayısız detayların yakından yönetilmesini gerektirir.
Ve burada başarının anahtarları yalnızca mesleki beceri ve teknokratik uzmanlık
değildir. Ayrıca şeffaflık ve özgür basında başarı için gereklidir. Vatandaşlar toplumun tamamını ilgilendiren
projelerde gerçekleri bilmeleri;
ilerlemeleri izleyebilmeli ve böylece kamuoyunun çıkarlarını korumak
için politikacılar üzerinde baskı kurabilmelidirler.
Hükümetlerin, siyasi amaçları için düşük
katma değere sahip ve önceliği olmayan projelere yönelmelerini önlemek ve finansmanın verimli
kullanılmasını sağlamak için şeffaflık kültürünü geliştirmelidirler.
İhaleler ve sözleşme içerikleri düzenli olarak yayınlanmalı, bağımsız kurullarca tedarik
süreci ve sözleşme performansı projenin geliştirilme süreci boyunca kayıt altında tutulmalıdır.
Dolandırıcılıkları engellemek için hükümetler, yolsuzlukları
bildirenleri ödüllendirmeli ve bu kişileri korumalıdır. Türkiye alt yapı yatırımlarına
en çok ihtiyaç duyan ülkelerden biri. Bu nedenle altyapı projelerini seçmek ve
uygulamak için gerekli yasal ve kurumsal çerçeve hızla
geliştirilmelidir. Yolsuzluk, tüm ülkeleri bir dereceye kadar rahatsız ediyor;
bu nedenle gelişmiş ülkeler, altyapı projelerini, özel sektörün aşırı nüfuz
kullanımından ve kamunun keyfi müdahalelerinden korumak için önlemler alıyorlar.
Alt yapı yatırımları geliştirilirken toplumun ve Dünyanın gündeminde olan önemli sorunların da dikkate alınması projelerden alınacak faydayı daha arttırır. Örneğin yoğun hava kirliliği olan şehirlerimizde yatırımlar yeşil altyapı
projelerine yönlendirilirse, ekonomimize daha da fayda sağlayacaktır. Otoyollar yerine yeni metro-demiryolu ağları kurmak, karbondioksit emisyonlarının
azaltılmasına yardımcı olacaktır.
Not: Bu yazı özgür basın ve özgür hukuk sistemine sahip, demokratik siyaset yapılan bir ülke için yazılmıştır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder